Hoofse liefde

“I’d catch a grenade for ya (yeah, yeah, yeah)
Throw my hand on a blade for ya (yeah, yeah, yeah)
I’d jump in front of a train for ya (yeah, yeah , yeah)
You know I’d do anything for ya (yeah, yeah, yeah)
Oh, oh
I would go through all this pain,
Take a bullet straight through my brain,
Yes, I would die for ya baby;
But you won’t do the same”* -Bruno Mars

De Bibliothecaris, mijn lieftallige wederhelft, reed met me richting het Next-feest toen dit op de radio speelde. “Weet je,” zei hij, “deze zanger heeft het echt niet begrepen hè.”
“Het idee achter je opofferen voor je meisje, waarom je zou willen sterven voor haar, is juist zodat zij in leven blijft. Het is niet wederzijds; je wil niet dat zij hetzelfde voor jou doet. Als ze dat deed, zou je zelf sterven van verdriet.”

Er zitten meer rare dingen in dit liedje; de zanger komt op mij over als een doodenge stalker die een keer een meisje heeft gekust en haar vervolgens achterna blijft zitten ook al was het voor haar maar een eenmalig pleziertje. Het enige wat hij wil, zegt hij, is dat ze hem al haar liefde geeft. Het enige dat je wil is AL haar liefde? Jemig, dat is nogal wat kerel!

OK, volgens de tekst van het liedje heeft ze een keer gezegd dat ze van hem hield, maar dat is blijkbaar over. Toch zou hij zich nog steeds voor haar opofferen en is verbolgen dat dat niet wederzijds is.

De hoofse liefde was het type liefde dat Lancelot had voor Guinevere. Zij was een getrouwde en in rang hogere dame, maar hij was geobsedeerd door haar. Hij deed alles wat hij kon om haar te plezieren, al was dat met gevaar voor eigen leven, zonder maar het minste terug te verwachten. In de middeleeuwse samenleving kon ze moeilijk openlijk haar waardering voor hem laten blijken, dus bleef de relatie ingetogen en smachtend. En seks? Dat kon Lancelot helemaal wel bekijken!

Het heeft iets weg van een FemDom D/s waarbij de man kuis blijft en zijn voldoening haalt uit de gedachte dat hij zijn Vrouwe pleziert. Ik vraag me af of er tegenwoordig mannen hierin geïnteresseerd zijn; je zou toch denken van wel. Er wordt immers nog steeds door mannen gelinkt naar de artikelen van Elise Sutton.

Hoewel ik een voorstander ben van mannen en vrouwen op gelijke voet, stoort de tekst van dit liedje me. Hoi, hier is al mijn liefde, nu moet je mij de jouwe geven. Hoi, ik offer mezelf op voor je, nu doe jij hetzelfde wel he?

Niet?

Bitch!

En opeens snap ik degenen die tevreden zouden zijn om alleen maar schoon te maken voor hun Vrouwe, of haar geld te geven zonder er iets voor terug te verlangen. En niet alleen dat, ergens bewonder ik ze. En dat terwijl ik niet zoveel hecht aan romantiek!

*~*~*

*”Ik zou een granaat voor je vangen,
Mijn hoofd op een zwaard werpen voor je,
Ik zou voor een trein springen voor je,
Je weet, ik zou alles voor je doen.

Ik zou al deze pijn doorstaan,
Een kogel recht door mijn brein laten jagen,
Ja, ik zou voor je sterven, schat,
Maar je zou datzelfde niet voor mij doen.”

2 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

2 Reacties op “Hoofse liefde

  1. Tja. De media zitten vol met hele rare boodschappen over wat nou romantiek zou zijn en een relatie er uit zou moeten zien. Twilight is een goed voorbeeld, die relatie is toch gewoon fucked-up?

Plaats een reactie